Svarbiausios prietaisų skydelio lemputės: ką jums nori pasakyti automobilis?
Automobilis vairuotojui tikrai turi ką pasakyti ir daro tai skirtingais būdais. Tik labiausiai patyrę vairuotojai išgirsta pirmuosius automobilio pašnibždomis skleidžiamus pagalbos prašymus ar pavojaus signalus. Juk yra taip buvę: važiuoji ir girdi, kad atsirado garsas, kurio vakar nebuvo. Tuomet susimąstai: gal akmenėlis padangos protektoriuje įstrigo? Gal atsipalaidavo variklio grandinė, gal generatoriaus dirželis pradėjo trūkinėti? Gal jau dūsta blogai tepama turbina? Apie šiuos dalykus rašo portalas 15min.lt.
Laimei, šiuolaikiniuose automobiliuose montuojami labai informatyvūs prietaisų skydeliai, apie menkiausią nukrypimą nuo normos informuojantys signalinėmis lemputėmis bei užrašais. Pažvelkime į vieną populiariausių modelių – „Škoda Octavia“. Pasukate užvedimo raktelį (arba spaudžiate START mygtuką), įjungiate degimą ir iškart užsidega mažiausiai 10 lempučių.
Jei viskas gerai, netrukus beveik visos užgęsta, automobilio kompiuteris nerodo klaidų. Jei lieka degti geltonos įspėjamųjų reikšmių lemputės – važiuokite į autorizuotas automobilių dirbtuves. Jei raudonos – STOP, toliau važiuoti nepatariama.
Šaltas variklis. Dažniausiai, ypač žiemą, lieka degti mėlynas (arba geltonas) „termometro“ simbolis, informuojantis, kad aušinimo skystis dar nepasiekė optimalios temperatūros. Serviso meistrai rekomenduoja nespausti akceleratoriaus iki dugno, nes ir variklio alyva dar nepasiekė darbinės temperatūros. O jei šis simbolis dega ryškiai raudona šviesa, neefektyviai veikia aušinimo sistema, galite perkaitinti variklį.
Patikrinkite variklį. Kai kuriuose modeliuose užsidega užrašas „Check engine“. Kituose – variklio simbolis. Šis užrašas labai svarbus, tačiau jis labai retais atvejais reiškia, kad negalite nuvažiuoti iki autoserviso. Dažniausiai jis įspėja apie EGR vožtuvo gedimą (dyzeliuose), įpurškimo ar išmetimo sistemos sutrikimus, kurio nors svarbaus daviklio problemas. Kai kuriais atvejais – net pavarų dėžės gedimas (jei nėra atskiros lemputės DSG).
Geriausia išeitis – kompiuterinė diagnostika profesionaliame servise. Tiesa, jei važiuosite šiuo režimu, automobilis gali persijungti į avarinį režimą: judės, tačiau kai kurios funkcijos gali neveikti, variklis generuos mažesnę galią.
Plius minus. Šios lemputės signalo klasikinė reikšmė – sumažėjusi įtampa elektros srovės grandinėje. Paprastai tariant, galbūt merdėja akumuliatorių baterija (dažnas reiškinys žiemą), susidėvėjo generatoriaus dirželis (todėl jis praslysta ir neperduoda reikiamo sukimo momento generatoriui. Jei dirželio defektą išduoda ir šaižus garsas, tai, jei nieko keisto neišgirdote, vertėtų servise patikrinti generatoriaus šepetėlius.
Tepalas. Daugelis modelių turi dvi lemputes: tepalo slėgio ir tepalo lygio (piltuvėlis su bangele apačioje arba užrašu MIN). Jei geltona lemputė įspėja tik apie tepalo lygio sumažėjimą, sustokite ir ieškokite priežasties – gal prakiuro vamzdelis ar tarpinė. Jei dega raudona „piltuvėlio“ lemputė – reikalai prasti, patys gedimo nerasite.
Stabdžiai. Užsidegusi ABS arba analogiška stabdžius simbolizuojanti geltona lemputė (dažniausiai su šauktuko simboliu arba užrašu BRAKE) gali pranešti apie sugedusį daviklį ar elektroninį stabdžių sistemos gedimą. Pavyzdžiui, netolygų stabdžių jėgos paskirstymą.
Sumažinkite greitį, švelniai patikrinkite, ar stabdžių sistema dar veikia. Ir važiuokite į servisą (jei lemputė ne raudona). Pats mažiausias gedimas, apie kurį tokiu būdu įspėja automobilis – susidėvėjusios stabdžių kaladėlės (daugeliu atvejų – lemputė su šauktuku). Toks signalas gali įspėti ir apie vairo stiprintuvo sistemos problemas (atskirais atvejais – vairo simbolis su šauktuku).
Saugos pagalvės. Atrodytų, kas čia tokio. Gal ir vėl koks daviklis žiemą drėgmės pagavo? Pažvelkite į šį signalą rimtai. Antraip, jei pavojaus akimirką nesuveiktų saugos sistemos, rizikuosite savo ir artimųjų gyvybėmis. Tad signalai RSCA OFF, SRS, AIR BAG arba perbraukto keleivio atvaizdas reiškia, kad „metas pasikonsultuoti su gydytoju ar vaistininku“ – važiuokite į rimtą servisą.
Geltona spiralė. Su degančia spiralės lempute gali būti susiję net keli gedimai. Išskirkime kelias situacijas:
– normaliu režimu ši lemputė, įjungus degimą, dega, kol įkaista pakaitinimo žvakės, tada užgęsta;
– jei ji neužgęsta, reiškia sugedusi kuri nors viena ar kelios pakaitinimo žvakės;
– jei ji mirksi, gali reikšti kelis skirtingus gedimus, susijusius su EGR ar variklio valdymo bloku.
Katalizatorius. Ženkliukas „duslintuvas su taškiukais viduje“. Jis reiškia, kad užsikišo katalizatorius, tiksliau DPF filtras, ir jį reikia išdeginti, t.y. pavažiuoti tam tikrą atstumą pastoviu tam tikru greičiu.
Padangos. Šauktukas su padangos profilio simboliu – pavojingai sumažėjo oro slėgis ratuose, skubiai imkitės priemonių, važiuoti nesaugu.
Saugos sistemos. Daugelis šiuolaikinių automobilių prifarširuoti elektroninių saugos ar pagalbos vairuotoju sistemų. Pavyzdžiui, juostos palaikymo arba įspėjimo apie nukrypimą nuo juostos sistemų. Arba „aklos zonos“ perspėjimo sistema. Todėl užsidegusi lemputė BSM OFF reiškia, kad atjungėte „blind spot“ (aklos zonos) sistemą arba ji tiesiog streikuoja.