Prikabinamo transporto ašių ypatumai. BPW rekomendacijos
Modernios puspriekabės yra kur kas sudėtingesnė transporto priemonė nei gali pasirodyti pašaliečiui, apie krovinių gabenimo pasaulį žinančiam tik tiek, kad toks egzistuoja. Vežėjams tai svarbiausias darbo įrankis (neskaitant vilkiko), nuo kurio kokybės ir funkcionalumo priklauso visos įmonės veiklos rezultatai. Žinoma, jos nėra nemirtingos. Kaip užbėgti galimoms problemoms už akių? Kas išduoda puspriekabės gresiančius „sveikatos“ sutrikimus? Ieškoti atsakymų į daugybę panašių klausimų technikos ekspertams padėjo Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijoje „Transeksta“ dvi dienas mokymus vedęs ašių gamintojo „BPW group“ techninio skyriaus specialistas Andreas Wall.
Gedimų prevencija
Transportininkų pasaulyje BPW vardas žinomas taip pat gerai, kaip „Apple“ informacinių technologijų profesionalams. Kompanija BPW KG jau daugiau nei 100 metų yra riedėjimo ašių gamintoja, užimanti ženklią dalį rinkos, ir yra neabejotina „madų“ šiame sektoriuje diktatorė. BPW ambasadoriai Lietuvoje – BPW įmonių grupės narė UAB „Romasta group“. Bendrovė viena pirmųjų Lietuvo¬je išvysčiusi sunkiojo transporto atsarginių da¬lių prekybą bei pradėjusi teikti serviso paslaugas, šiuo metu šalyje turi 9 filialus ir servisą bei platų serviso partnerių tinklą. „Romasta group“ servisas ir jo partneriai Lietuvos regionuose teikia garantinių ir pogarantiniu techninių aptarnavimų bei garantinių pogarantinių remontų paslaugas, atitinkančias BPW kvalifikacijos reikalavimus. Šiam servisui yra suteiktas BPW įmonių grupės tiesioginio serviso statusas. Įmonėje dirbanti profesionalų komanda puikiai supranta, kad tik pasidalinę turimomis žiniomis gali užtikrinti sklandų gamintojų technikos darbą. Todėl nuolat rūpinasi ne tik savo, bet ir servisų partnerių darbuotojų bei klientų mokymu.
„Puspriekabės yra pakankamai sudėtingi mechanizmai, todėl norint maksimaliai efektyviai jas įdarbinti, būtina tinkamai prižiūrėti. BPW technika turi tam tikrus modulius, kuriuose kaupiama informacija apie visus svarbius dalykus, pradedant ašies apkrova, judėjimo greičiais ir baigiant stabdžių sistemos naudojimo ypatumais. Jų dėka galima daryti tam tikras įžvalgas netgi apie vilkiko kabinoje sėdinčio žmogaus vairavimo stilių. Deja, kai kuriais atvejais šios informacijos analizė rodo, kad nepaisoma net svarbiausių rekomendacijų, todėl puspriekabės tampa ne vežėjų darbo įrankiu, o galvos skausmu“, – konstatavo „Romasta group“ technikos direktorius Gintautas Rožukas.
Išvengti kai kurių problemų galima laiku sureagavus į tam tikrus puspriekabės „negalavimo“ simptomus ir atliekant daugeliu atvejų nesudėtingus, bet būtinus techninio aptarnavimo bei remonto darbus. Tačiau tai įmanoma tik tuomet, jei vairuotojas pats turi pakankamai patirties ir gali fiksuoti puspriekabės elgsenos pokyčius arba reguliariai lankantis servise. Pastarieji vizitai tradiciškai sąžiningai atliekami kol puspriekabei galioja gamintojo garantijos, tačiau vėliau dažniausiai važiuojama tol, kol technika visai subyra.
„Ieškodami būdų, kaip užkirsti kelią tokiam scenarijui, nutarėme surengti mokymus techninės apžiūros įmonių specialistams, kurie privalomųjų patikrų metu atkreiptų vairuotojų dėmesį į tam tikrus specifinius požymius, leidžiančius daryti prielaidas apie bręstančius gedimus. Pasidalinome šia idėja su „Transeksta“ vadovais ir, gavę jų pritarimą, surengėme mokymus su BPW specialistais“, – teigė „Romasta group“ atstovas.
Gamintojai atskleidė savo paslaptis
Daugiau kaip trys dešimtys techninės apžiūros ekspertų iš visos Lietuvos dvi dienas klausė A. Wall pranešimų ir aktyviai diskutavo apie puspriekabių evoliuciją, konstrukcinius ypatumus. Svečio teigimu, BPW inžinieriai pastaraisiais metais daugiausia dėmesio skiria laikančiųjų elementų patvarumui didinti tuo pačiu mažinant bendrą konstrukcijos masę. Stengiamasi kiek įmanoma supaprastinti aptarnavimo algoritmą ir sutrumpinti remonto laiką. Dėl šios priežasties daugėja modulinių konstrukcijų, kurių dalis galima pakeisti itin greitai.
„Puspriekabių techninį aptarnavimą rekomenduojama atliki kas pusę metų arba kaskart, nuvažiavus maždaug 70 000 km. Tai užtrunka vos porą valandų. Kadangi „Romasta group“ serviso partnerių tinklas apima visą Lietuvos teritoriją, klientams nesudėtinga susiplanuoti laiką technikos apžiūrai, nepatiriant didesnių stabdžių tiesioginiuose darbuose. Šių vizitų metu pirmiausia nuskaitoma priekabų ar puspriekabių „juodųjų dėžių“ informacija, iš kurios sprendžiama apie mechaninių agregatų ar stabdžių sistemos būklę, galbūt vairuotojo daromas eksploatacijos klaidas. Nors TA centrų kontrolieriai niekada neremontuoja jokios technikos, visgi atpažinti transporto priemonių problemas, įvertinti ar jas saugu toliau eksploatuoti, yra nepaprastai svarbu. Iš to, kokiomis detalėmis buvo domimasi „Transeksta“ vykusių mokymų metu, susidariau įspūdį, kad jūsiškiai ekspertai iš tiesų yra labai techniškai išprusę žmonės. Kai kuriuos konstrukcinius dalykus (tarkim apie galimą ašies perkrovą ir judėjimo greitį) aš jiems atskleidžiau tik išgavęs pažadą, kad ta informacija nebus viešinama“, – lietuvius gyrė „BPW group“ techninio skyriaus darbuotojas A. Wall.
Žinios visada naudingos
Specifinės informacijos injekcija džiaugėsi ir bendrovės „Transporto studijos“ direktoriaus pavaduotojas Ramūnas Vėlavičius.
„Kaip veikia svarbiausi transporto priemonių funkciniai mechanizmai, kaip jie derinami tarpusavyje ir reguliuojami, kaip iššifruoti gamintojų pateikiamą informaciją, kur ir ko ieškoti, būtina žinoti tiek techninės apžiūros įmonių kontrolieriams, tiek ekspertams. BPW pasiūlyti mokymai iš tiesų buvo naudingi ir įdomūs. Akivaizdu, kad yra daugybė smulkmenomis laikomų dalykų, į kuriuos puspriekabių remonto metu ne visuomet kreipiamas dėmesys, jie tam tikromis aplinkybėmis gali tapti avarinių situacijų priežastimi. Pavyzdžiui, klaidos keičiant ar reguliuojant stabdžiųpavaros svirtis gali lemti didžiulius stabdymo efektyvumo skirtumus, galinčius lemti puspriekabės ar priekabos „užnešimą“ stabdymo metu“, – pastebėjo R. Vėlavičius.
Vienas „Transporto studijų“ vadovų taip pat pabrėžė, kad teisingas prikabinamo transporto priemonių ašių sureguliavimas ir gamintojo rekomendacijų paisymas turi didžiulę įtaką tiek padangų dilimo greičiui, tiek degalų sąnaudoms.
Technikos ekspertai taip pat atkreipia dėmesį, kad didėjant sunkvežimių galingumui ir vidutiniams greičiams, taip pat auga ratams bei pakabai tenkančios apkrovos. Tačiau net ir įdėmiai apžiūrint transporto priemonės važiuoklę, plika akimi pamatyti dar tik prasidedančias, neįsisenėjusias problemas būna labai sunku, o kai gedimą jau galima aiškiai pamatyti vizualiai, pavyzdžiui nuo intensyvios eksploatacijos ar perkrovos įtrūkęs ašies tvirtinimo kronšteinas arba korpusas, tai jau gresia didelėmis išlaidomis. Patyrę vairuotojai dažnai sugeba patys išgirsti „triukšmaujančius“ ratų guolius, kurie, savo ruožtu, niekada nesubyra „staiga ir netikėtai“: paprastai tokie gedimai pašalinami, laiku atliekant apžiūras. To nepadarius, nemažos bėdos neišvengiamos: priekinio rato atveju tektų pakeisti rato stebulę, o subyrėjęs varančiojo rato guolis gali sugadinti visą tiltą.
Anot UAB „Romasta group“ technikos direktoriaus Gintauto Rožuko, sekantis žingsnis – serviso partnerių tinklo plėtra kitose Baltijos šalyse. BPW grupei rūpi eksploatuojamų transporto priemonių techninė būklė bei jų saugumas kelyje.