Nauji reikalavimai pareikalavo papildomų sąnaudų
Naujų Techninių motorinių transporto priemonių ir jų priekabų TA reikalavimų kokybiškas įgyvendinimas iš techninės apžiūros įmonių pareikalavo ne tik papildomų investicijų, bet ir gerokai padidino žmogiškųjų resursų sąnaudas.
Nauji reikalavimai patvirtinti įgyvendinant Europos Komisijos direktyvą 2010/48/ES dėl motorinių transporto priemonių ir jų priekabų techninės apžiūros.
Naujų reikalavimų įgyvendinimas dėl išaugusių tikrinimo pozicijų neišvengiamai pailgino techninės apžiūros procedūros trukmę, kuri vidutiniškai pailgėjo daugiau nei 30 proc. Kad būtų užtikrintas kokybiškas TA paslaugų suteikimas, papildomai teko parengti ir įdarbinti daugiau techninės apžiūros kontrolierių.
“Nuo praėjusių metų pradžios darbui techninės apžiūros įmonėse papildomai parengti 43 kontrolieriai. 2015 m. sausio mėn. bus rengiama nauja techninės apžiūros kontrolierių grupė. Tad 2014 – 2015 m. prie TA patikros linijų stos daugiau kaip 70 papildomai apmokytų ir įdarbintų kontrolierių. Šis darbuotojų skaičiaus padidinimas kas metai TA įmonėms kainuos papildomai iki 4 mln. litų”, – teigia Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos direktoriaus pavaduotojas Audrius Glėbus.
Įgyvendinant vis griežtėjančius ES direktyvų reikalavimus transporto priemonių privalomosios TA atlikimui ir sudėtingėjant pačioms transporto priemonėms, TAįmonės priverstos vis daugiau investuoti į specialią įrangą, kaip antai, greitaeigiai ašių keltuvai, specialūs sukamieji stovai, OBD skeneriai, krovininių transporto priemonių apkrovos imitavimo įrenginiai ir kt.
“Šiuo metu, vertinant eismo saugumo požiūriu svarbių sistemų ir mazgų techninę būklę, reikalaujama taikyti papildomas tikrinimo priemones, pvz.: vairo mechanizmo apžiūra turi būti atliekama tiek susukant vairuojamuosius ratus iki kraštinių padėčių į kairę ir į dešinę, kai ratai yra pakelti nuo žemės arba pastatyti ant specialių sukamųjų stovų, tiek sukant vairaratį, kai ratai yra įprastinėje padėtyje – pilnai apkrauti stovi ant tvirto pagrindo. Ratų guoliai, padangos ir patys ratai turi būti apžiūrimi sukant pakeltą ratą ir (ar) ratui riedant , priekabų automatinis stabdžių suveikimas turi būti tikrinamas atjungiant valdymo slėgį ir pan.,” – argumentuoja bendrovės “Transporto studijos” direktoriaus pavaduotojas Ramūnas Vėlavičius.
Atsižvelgiant į dabartinį transporto priemonių technologijų lygį ir atskirų sistemų įtaką saugiam eismui, į tikrinamų pozicijų sąrašą įtraukta išsamesnė elektroninių sistemų patikra, nustatant prievolę techninės apžiūros metu patikrinti ne tik transporto priemonėje įrengtų vidinės diagnostikos sistemos indikatorių siunčiamus signalus, bet ir fiziškai patikrinti atskirus konkrečios sistemos komponentus, tokius kaip ratų sukimosi greičio jutikliai, elektros laidai, kitos sudedamosios dalys.
“Direktyva nustato, kad siekiant saugaus eismo keliuose, aplinkos apsaugos ir sąžiningos konkurencijos tikslų svarbu užtikrinti, kad naudojamos transporto priemonės būtų tinkamai prižiūrimos ir tikrinamos, kad per visą jų naudojimo laiką būtų išsaugotos ir pernelyg nepablogėtų jų eksploatacinės savybės, nustatytos tvirtinant tipą”, – tvirtina Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos direktorius Gintautas Šlėderis.
ES direktyva siekiama suderinti techninės apžiūros procedūras ir techninius reikalavimus visoje ES erdvėje, suvienodinant techninėje apžiūroje taikomus tikrinimo metodus, trūkumų traktavimą ir pastarųjų žymėjimą išduodamose dokumentuose.
„Poreikis įsigyti brangią įrangą ir steigti naujas stotis neatsiranda vien iš noro atrodyti moderniai”, – sako Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos prezidentas Antanas Dadurka. Visa tai daroma, siekiant įgyvendinti ES direktyvos reikalavimus ir suteikti vairuotojams kokybiškas TA paslaugas”.
Valstybės deleguotą transporto priemonių privalomosios TA funkciją šalyje atlieka Susisiekimo ministerijos skelbtą konkursą laimėjusios 10 privačių įmonių.
Jų įsteigtos 68 TA stotys išdėstytos taip, kad atstumas iki artimiausios stoties transporto priemonės valdytojui neviršytų daugiau kaip 30 km. Susisiekimo ministerija nustato ir maksimalias techninės apžiūros kainas.
Įgyvendindamos techninės apžiūros atlikimą, TA įmonės neturi teisės verstis transporto priemonių remontu ar teikti su juo susijusias paslaugas, t.y. jos privalo išgyventi tik iš mokesčio, gaunamo už transporto priemonių tikrinimą.
Įrangos įsigijimas – tik viena medalio pusė. Kur kas solidesnių investicijų reikalauja TA stočių modernizavimas, didinant jų pralaidumą.
Nuo 2013 m. duris jau atvėrė naujos modernios TA stotys Raseiniuose, Klaipėdoje, Mažeikiuose, Nemenčinėje ir Kaune.
Į stočių ir privažiavimo kelių modernizavimą bei technologinę įrangą Vilniaus įmonė „Tuvlita” jau investavo 7,5 mln. litų, Klaipėdos „Transkona” – 4,2 mln. Lt., Telšių TAC – 3,5 mln. litų.
Nuo 2013 m., įgyvendinant ES direktyvos reikalavimus, šalies TA įmonės investavo 23 mln. litų. Investicijos transporto priemonių tikrinimo technologijoms, kompiuterinei ir kitai įrangai sudaro 38 proc. skiriamų lėšų, visa kita – investuojama į gamybinių statinių infrastruktūrą ir jos gerinimą.
Šalyje TA stotys dirba ir tokiose vietose, į kurias per dieną atvykstančios transporto priemonės skaičiuojamos vienetais. Nepaisant tokių stočių nuostolingumo, jos išlaikomos didžiuosiuose miestuose veikiančių TA stočių lėšomis.
Naujosios TA stotys išsiskiria ne vien moderniomis technologinėmis linijomis ir šiuolaikiška įranga. Siekiant kokybiškiau aptarnauti vairuotojus, išsklaidyti eiles, sutrumpinti patikros procedūras, diegiamos lanksčios klientų srauto optimizavimo formos, kaip antai, išankstinė registracija telefonu ar internetu,eilių valdymo ir švieslenčių informavimo sistemos.
2014 m. gruodžio mėn. pradėjo veiklą nauja keturių linijų TA stotis Avižieniuose, kurioje aptarnaujami tik iš anksto telefonu ar internetu užsirašę klientai.
Nepaisant išaugusių darbo sąnaudų ir investicijų Susisiekimo ministerijos nustatyta TA kaina lengviesiems automobiliams Lietuvoje ir toliau išlieka mažiausia Europoje.
Latvijoje techninė apžiūra lengvajam automobiliui kainuoja 80 lt, Estijoje – 110 lt, Lenkijoje – 83 lt, Vokietijoje – 211 lt.