Patarimai dyzelinių automobilių savininkams: kaip išgyventi žiemą?
Pirmosios šalnos ne vienam dyzelinu varomų automobilių savininkui tampa galvos skausmu. Pašalus kiemuose matyti susirūpinusiais veidais vaikštantys ir būdų, kaip užvesti automobilį, ieškantys vairuotojai. Tad kaip pasiruošti šaltajam sezonui, kad automobilis užsivestų iš pirmo karto? Su portalo 15min.lt žurnalistais patirtimi sutiko pasidalinti daugiau nei 20 metų darbo patirtį su dyzeliniais automobiliais turintis dyzelių remonto centro „Autura“ direktorius Audrius Trapulionis.
1 patarimas: patikrinkite pakaitinimo žvakes, laidus ir pakaitinimo žvakių ritę
Tam, kad išvengtumėte streso dėl ryte sunkiai besivedančio/ neužsivedančio automobilio, pakaitinimo žvakių patikra – darbas, kurį reiktų atlikti dar iki kol termometro stulpelis nenukrito žemiau +5 laipsnių.
„Kai kurių dyzelinių automobilių variklio ir degalų sistema tokia, kad, pakaitinimo žvakių automobilis nejungia ir jų nenaudoja tol, kol oro temperatūra aukštesnė nei 5 laipsniai šilumos, todėl dažniausiai visi žvakių „negalavimai“ išlenda tik tada, kai atšąla. Dėl to kiekvienam dyzelinio automobilio savininkui rekomenduojame pakaitinimo žvakes tikrinti gerokai prieš žiemą“, – pasakojo A.Trapulionis.
Kodėl reikia keisti visas žvakes? „Žvakių patikra vyksta keliais etapais. Pirmiausia žvakės patikrinamos ampermetru. Taip pat patikrinami žvaklaidžiai bei pakaitinimo žvakių ritė. Net jei ampermetras rodo, kad žvakės gana geros, bet jos keistos seniai, rekomenduojame įsigyti naujas, nes senos žvakės kaista lėčiau ir neįkaista tiek, kiek reikia, arba visos įkaista per skirtingą laiką, todėl ir rezultatas toks – blogai besivedantis automobilis“, – kalbėjo pašnekovas. Pasak autoserviso atstovo, taip pat svarbu įsidėmėti, kad sugedus nors ir vienai pakaitinimo žvakei, rekomenduojama pakeisti visas. Taip automobilio savininkas bus tikras, kad atėjus žiemai, nesuges ir likusios žvakės, jam nereiks baimintis, kad automobilis neužsives, bei išvengs bereikalingo streso dėl pakartotinio automobilio remonto.
Kodėl reikia keisti visas žvakes?
„Žvakių patikra vyksta keliais etapais. Pirmiausia žvakės patikrinamos ampermetru. Taip pat patikrinami žvaklaidžiai bei pakaitinimo žvakių ritė. Net jei ampermetras rodo, kad žvakės gana geros, bet jos keistos seniai, rekomenduojame įsigyti naujas, nes senos žvakės kaista lėčiau ir neįkaista tiek, kiek reikia, arba visos įkaista per skirtingą laiką, todėl ir rezultatas toks – blogai besivedantis automobilis“, – kalbėjo pašnekovas.
Pasak autoserviso atstovo, taip pat svarbu įsidėmėti, kad sugedus nors ir vienai pakaitinimo žvakei, rekomenduojama pakeisti visas. Taip automobilio savininkas bus tikras, kad atėjus žiemai, nesuges ir likusios žvakės, jam nereiks baimintis, kad automobilis neužsives, bei išvengs bereikalingo streso dėl pakartotinio automobilio remonto.
2 patarimas: pakeiskite degalų filtrą
Kai kuriems vairuotojams kyla klausimas – kodėl reikia jį keisti, kaip dažnai? Degalų filtras ypač svarbi automobilio degalų sistemos ir tinkamo variklio darbo dalis, kadangi jo paskirtis filtruoti / išvalyti degalus, kurie patenka į degalų tiekimo sistemą.
Jei automobilis rytais blogiau vedasi ar pastebėjote, kad padidėjo degalų sąnaudos, sumažėjo trauka arba kelionės metu automobilis ėmė trūkčioti, vadinasi, laikas kreiptis į specialistus.
Kaip dažnai reikia keisti degalų filtrą?
Specialistai rekomenduoja degalų filtrą keisti kas 10 tūkst. kilometrų. Tačiau jei per metus nuvažiuojate mažiau, jį būtina keisti kas metus bei patartina prieš šaltąjį sezoną, nes stipriau paspaudus šaltukui, filtre esantis vandens likutis ir kondensatas užšąla, tad automobilį užvesti bus sunku.
3 patarimas: variklio alyva
Alyvos keitimo nepavyks išvengti nė vienam automobilio savininkui, nes pavėluotai keičiama alyva yra viena iš turbinų gedimo, blogo vedimosi ir padidėjusių degalų sąnaudų priežasčių. Kodėl reikia keisti seną alyvą? Sena alyva automobilyje kaupiasi nuosėdų pavidalu, todėl apneša vidines variklio dalis. Dėl to stringa tepaliniai žiedai. O toks automobilis ypač jautrus intensyvioms sąlygoms, pavyzdžiui, ilgoms kelionėms, aukštoms variklio apsukoms bei šaltam orui.
Kada laikas keisti alyvą? Bendra rekomendacija dyzeliniams automobiliams alyvą keisti kas 10–15 tūkst. kilometrų. Taip pat galioja laiko taisyklė – jei per metus nuvažiuojate mažiau, nei numato alyvos keitimo rekomendacijos, ją patariama keisti kartą per metus, prieš ilgas keliones ir prieš žiemą.
„Vairuotojams gana dažnai kyla dvejonių, ar nusipirkus automobilį reikia keisti alyvą. Atminkite – reikia, nes negalite būti įsitikinę, kad pardavėjas tinkamai prižiūrėjo automobilį“, – kalbėjo dyzelinių automobilių specialistas A.Trapulionis.
Kokias alyvos savybes reikia žinoti?
Atsakymas – klampumą. Paanalizuokime žymėjimą 10W40. Pirmasis skaičius prieš raidę W reiškia šaltos alyvos klampumą, antrasis skaičius nurodo jos klampumą, kai automobilis pasiekia darbinę 100 °C temperatūrą. Kuo skaičius mažesnis, tuo alyva yra skystesnė šaltame ore. Tad jei žiemai rinksitės mažesnio klampumo alyvą, automobilį užvesti bus lengviau, o esant žemai variklio temperatūrai, jo tepimas bus geresnis.
Svarbu įsidėmėti, kad skystesnė alyva gali netikti seniems, nusidėvėjusiems varikliams, kurių alyvos pralaidumas į išorę daug didesnis. Todėl prieš įsigydami alyvą ir jos filtrą, visada pasitarkite su serviso meistru ar pardavėju, kad įvertinę automobilio būklę specialistai galėtų patarti jūsų transporto priemonei tinkamiausią alyvą.
4 patarimas: akumuliatorius
Jei pastebėjote, kad automobilio starteris sukasi lėčiau, tai ženklas, kad reikėtų sunerimti. Mažai nusilpęs akumuliatorius pasikrauna per 20–30 minučių kelionės. Tačiau jei problema kartojasi, atėjo metas patikrinti akumuliatorių.
Kaip vyksta akumuliatoriaus patikra?
Dėl akumuliatoriaus patikrinimo galite kreiptis į autoservisą, arba tai galite atlikti patys. Pakanka įsigyti voltmetrą. Jei voltmetras rodo žemesnę nei 12,5–12,6 įtampą, tai reiškia, kad akumuliatorių reikia įkrauti. Visiškai išsikrovęs akumuliatorius turi būti kraunamas ne trumpiau nei 20 valandų. Jei po atitinkamo krovimo laiko akumuliatoriaus kroviklis rodo, kad akumuliatorius nepasikrovė, laikas dairytis naujo.
Kad išvengtumėte akumuliatoriaus išsikrovimo problemų, atminkite, kad išeikvota energija atsikuria po 20 minučių generatoriaus darbo. Tad žiemą laiką planuokite taip, kad užvesto automobilio nenutrūkstamas variklio darbo laikas būtų ne trumpesnis nei 20 minučių.
5 patarimas: pilti žiemai pritaikytą dyzeliną
Lietuvoje arktinės specifikacijos dyzelinas pradedamas pardavinėti nuo lapkričio antros pusės. Užsukus į degalinę, jį lengvai atpažinsite dėl žymėjimo viena arba dviem snaigėmis. Viena snaige žymimas pirmos arktinės klasės žieminis dyzelinas, kuris neužšąla iki -26 laipsnių. Dvi snaigės reiškia, kad tai antros arktinės klasės dyzelinas, neužšąlantis iki -32 laipsnių.
Kodėl svarbu pilti žieminį dyzeliną? Įprastas dyzelinas jautrus žemesnei aplinkos temperatūrai, nes vos tik prasideda šalnos, pradeda kristalizuotis parafinai, kurie užkemša degalų filtrą ir taip sutrikdo variklio darbą. Sutrikdytas variklio darbas – blogai besivedantis automobilis. Laiku patikrinę savo automobilio būklę prieš žiemą, ne tik išvengsite papildomų rūpesčių, bet ir apsaugosite save ir savo artimuosius nuo nereikalingo streso.