Kodėl keičiasi padangų slėgis ir kada geriausia jį tikrinti?
„Automobilio padangas prižiūriu du kartus per metus: balandį ir lapkritį, kai jas montuoju“. Tai –daugybės vairuotojų posakis. Tačiau padangoms skirti dėmesio reikėtų dažniau nei dukart per metus. Ypač tiems, kurie vairuoja senesnius automobilius.
„Kiekvienas vairuotojas turėtų žinoti, kad tinkamas padangų slėgis užtikrina ne tik automobilio stabilumą, ekonomiškumą, bet ir tolygų dėvėjimąsi. Naujesnių automobilių vairuotojai padangų slėgį mato prietaisų skydelyje, senesnių turi tikrinti patys – tai daryti rekomenduoju bent kartą per porą savaičių“, – pataria „Goodyear“ Baltijos šalių lengvųjų padangų pardavimo vadovas Martins Grinbergs.
Patikrinti nesudėtinga
Automobilių specialistas, saugaus vairavimo mokyklos „BMW vairavimo akademija“ vadovas Darius Jonušis pabrėžia, jog slėgis yra esminis dalykas padangose ir norint naudotis geriausiomis savybėmis, būtina jį palaikyti tinkamą – nei per didelį, nei per mažą.
„Bet ką reikia prižiūrėti, o padangose esminis dalykas yra slėgis. Kartą per porą savaičių juk nesunku užsukti į degalinę ir jį patikrinti“, – teigia D. Jonušis.
Gamintojo rekomenduojamą padangų slėgį dažniausiai galima rasti ant vairuotojo durelių slenksčio priklijuotame lipduke, kartais jis būna ant vidinės degalų bako dangtelio pusės. Jeigu automobilis keliolikos metų senumo ir lipdukai nusitrynę, tokią informaciją galima rasti internete. Žinoma, prieš tai reikia įsitikinti, kad automobilyje sumontuoti originalūs ratlankiai, kuriais jis išvažiavo iš gamyklos.
„Tinkamas slėgis svarbus ne tik dėl saugumo. Tik tinkamai pripūsta padanga į kelią remiasi didžiausiu paviršiumi ir užtikrina maksimalų sukibimą. Be to, tik tokia padanga yra ilgaamžė, tolygiai dėvisi visos jos dalys. Tai galioja tiek kalbant apie žiemines, tiek vasarines padangas“, – aiškina vairavimo specialistas.
Netinkamą slėgį išduoti gali ne tik subliūškusi, bet ir netolygiai nudilusi padanga. Jeigu kažkuris jos šonas ar vieta nutrinta labiau, tai signalizuoja apie netinkamą slėgį arba pakabos problemas.
D.Jonušis pabrėžia, jog automobilio stabilumas kelyje priklauso tik nuo tų keturių nedidelių plotų – padangų. Jokio skirtumo – automobilis naujas ar senas, vairuotojas turi 20 metų ar 2 mėnesių patirtį – jeigu padangos prastos, per daug nudėvėtos ar netinkamas jų slėgis, automobilis bus nestabilus.
Priežasčių – daugiau nei viena
Kodėl keičiasi padangų slėgis? Ar neužtenka vieną kartą padangas pripūsti ir viskas – iki kito montavimo nieko daryti nereikia? M.Grinbergs teigia, kad anaiptol: padangų slėgiui įtakos turi temperatūra, pavyzdžiui, orui šylant, jis kils, o šąlant – kris. Ilgą laiką važiuojant dideliu greičiu, padangų slėgis taip pat pakils, todėl nerekomenduojama jo tikrinti ilgų kelionių metu – tai geriau daryti ryte, kai padangos neįkaitusios.
Slėgis gali kristi dėl susidėvėjusių ir montavimo metu nepakeistų ventilių, į protektorių įlindusios vinies ar kitų pažeidimų. Juos vairuotojui pastebėti ne visada paprasta, tačiau tinkamo slėgio svarbą įrodo Europos Sąjungos reikalavimai. Padangų slėgio stebėjimo sistema (angl. Tyre Pressure Monitoring System, TPMS) yra vienas pirmųjų saugumo elementų, tapusių privalomu visuose naujuose ES parduodamuose automobiliuose. Standartinėje kiekvieno nuo 2014-ųjų lapkričio pagaminto modelio įrangoje jau yra ši sistema. Tik tokios sistemos kaip stabdžių antiblokavimo (ABS) ar elektroninė stabilumo kontrolė (ESC) privalomos tapo anksčiau.
„Dėl TPMS sistemos pastaraisiais metais pagamintų automobilių vairuotojai į degalinę gali užsukti tik papildyti baką ir nusipirkti kavos. Tačiau senesnių automobilių savininkai, kuriuose jos nėra, slėgį turėtų stebėti reguliariai – bent porą kartų per mėnesį. Tai užtikrins padangų ilgaamžiškumą ir jų pačių saugumą“, – teigia „Goodyear“ atstovas. Jeigu pastebite, kad slėgis vienoje padangoje sumažėjęs perpus, o kitose likęs toks pat, vertėtų iškart apsilankyti servise. Padangoje greičiausiai yra pažeidimas (pvz., vinis), kurį reikia pašalinti, o to nepadarius ji gali likti be oro mažiausiai tinkamu metu.