• Naujausi papildymai
  • Kontaktai
  • Įrašykite paieškos žodį
Transeksta
  • PRIVALOMOJI TECHNINĖ APŽIŪRA
    • Kas yra techninė apžiūra
      • Apie techninę apžiūrą
      • Kaip vyksta techninė apžiūra
      • Pasirengimas techninei apžiūrai
      • Techninei apžiūrai pateikiami dokumentai
      • Periodiškumas
      • Techninės apžiūros kainos
      • Istorinių transporto priemonių techninė apžiūra
      • Techninę apžiūrą reglamentuojantys dokumentai
      • Kaip automobilio valdytojui saugiai elgtis techninės apžiūros metu
    • Kur galima atlikti techninę apžiūrą
    • Aktuali informacija
      • Kaip registruotis į techninę apžiūrą ir sumokėti internetu
      • Ką daryti, jei techninės apžiūros galiojimas yra pasibaigęs arba panaikintas
      • Europos ekonominės erdvės šalyse atliktos privalomosios apžiūros pripažinimas
      • Privalomoji neeilinė techninė apžiūra (po eismo įvykio)
      • Ataskaitos išdavimas / keitimas
      • Dujų balionų eksploatacijos galiojimo laiko pratęsimas
      • Nemokamas priminimas apie apžiūros galiojimo pabaigą
    • Į ką atkreipti dėmesį
      • Dažniausiai pasitaikantys gedimai
      • Defektai eksperto akimis
      • Pirmosios pagalbos rinkiniai
      • Ką daryti susidūrus su galima korupcinio pobūdžio nusikalstama veika
      • TA stotyse – vaizdo kameros ir registratoriai
      • Gal susitarsim?
    • Papildomi reikalavimai
      • Apie papildomus reikalavimus
      • Automobiliai skirti eismui kaire kelio puse
      • Autobusams ir troleibusams
      • Pavojingus krovinius vežančioms transporto priemonėms (ADR)
      • Saugioms transporto priemonėms
      • Automobiliams su dujine įranga
    • ADR mokymai
    • Karjera
    • D.U.K.
  • EKSPERTINĖS PASLAUGOS
    • Kas yra ekspertinės paslaugos
      • Apie techninę ekspertizę
      • Naudingos nuorodos
    • Kur atliekamos ekspertinės paslaugos
    • Techninė ekspertizė
      • Perdirbtos transporto priemonės
      • Sugadintos transporto priemonės
      • Transporto priemonių duomenų nustatymas
      • Transporto priemonės skirtos eismui kaire kelio puse
    • Individualus transporto priemonių patvirtinimas
      • Naudotos transporto priemonės iš ne ES šalių
      • Naujos transporto priemonės
      • Savos gamybos transporto priemonės
      • Galingieji keturračiai
    • Duomenų nustatymas techninės ekspertizės atlikimui
      • Transporto priemonės svėrimas
    • UAB „Transporto studijos“
    • D.U.K
  • SAUGUS AUTOMOBILIS
    • Kodėl verta papildomai pasitikrinti automobilį
      • Ar Jūsų automobilis saugus?
      • Techninės būklės patikra
      • Kaip transporto priemonę internetu užregistruoti į patikrą
    • Kur pasitikrinti automobilio techninę būklę
    • Praktiniai patarimai eismo saugumui
      • Transporto priemonės priežiūra
      • Techninė apžiūra ir saugus eismas
      • Techninė apžiūra ir aplinkosauga
      • Techninė apžiūra ir taupumas
  • DAUGIAU
    • Asociacija
      • Apie mus
      • Privatumo politika
      • Asociacijos naujienos
      • Asociacijos nariai
      • Valdyba
      • Administracija
      • Kontaktai
    • Teisės aktai
      • Reglamentai
      • Direktyvos
      • Konvencijos
      • Kodeksai
      • Įstatymai, nutarimai
      • Įsakymai
    • TA statistika
      • Bendroji statistika
      • Populiarioji statistika
      • Įdomioji statistika
      • Apie apžiūrų statistiką
    • Autopasaulis
      • Autonaujienos
      • Saugumas ir ekologija
      • Technika ir technologijos
      • Įvairenybės
  • Rubrikos

    • Naujausios
    • Autonaujienos
    • Saugumas ir ekologija
    • Technika ir technologijos
    • Įvairenybės

Browse:

  • Home
  • Saugumas ir ekologija
  • Automobiliams – daugiau nei šimtas metų, tačiau šių technologijų proveržio vaisius raškome dabar

Automobiliams – daugiau nei šimtas metų, tačiau šių technologijų proveržio vaisius raškome dabar

Per daugiau nei šimtą metų automobilio paskirtis išliko tokia pati, tačiau jo valdymas, komfortas ir saugumas per šį laikotarpį pasikeitė radikaliai. Ypač didelis technologinis proveržis įvyko per pastaruosius du dešimtmečius – moderniausios ir naujausios kamerų bei radarų sistemos suteikė išskirtines komforto ir saugumo sąlygas, apie kurias anksčiau buvo galima tik pasvajoti. Kaip dėl savo dydžio ir integravimo neretai nė nepastebimos technologijos veikia ir padeda automobilių vairuotojams, keleiviams bei kitiems eismo dalyviams?

Mokytis galinčios sistemos

Nedidelėmis už priekinio stiklo sumontuotomis kameromis ar į priekinę transporto priemonės dalį integruotais radarais šiandien nieko per daug nenustebinsi. Technologijos, skirtos aktyvioms saugumo sistemoms, taip pat ir komfortui pagerinti, diegiamos ne tik į prašmatnius ir brangius automobilius, bet ir į kompaktiškus šeimyninius hečbekus.

Pavyzdžiui, autonominę stabdymo ar nukrypimo nuo važiavimo juostos perspėjimo sistemas galima aptikti tokiuose kompaktiškuose modeliuose kaip „Volkswagen Golf“, „Mercedes-Benz A-klasė“, o naujajame trečiosios kartos „Peugeot 308“ – tai jau standartinės įrangos dalis.

Dažnas naujų automobilių pirkėjas tokias sistemas ras ir kitų gamintojų modelių įrangos sąrašuose. Šie iš pirmo žvilgsnio sunkiai pastebimi įrangos elementai atlieka sudėtingus procesus.

„Kamera fiksuoja aplinką, surenka vaizdą ir perduoda jį sistemai. Tuo metu dirbtinis intelektas analizuoja gautus duomenis ir imasi vertinimo. Dirbtinis intelektas, galima sakyti, yra išmokytas atskirti rizikas ir objektus, nes turi galybę duomenų su įvairiais pavyzdžiais, todėl,  naudodamas įvairius parametrus ir sudėtingus algoritmus, gali identifikuoti automobilį, dviratininką ar žmogų, bet kaip pavojaus nevertinti ore sklandančio maišelio ar paukščio. Tai labai sudėtingi procesai, kuriems reikia gausybės duomenų, tačiau gamintojai stengiasi viską optimizuoti, kad nereikėtų itin galingų ir daug resursų naudojančių kompiuterių“, – paaiškina Vilniaus Gedimino technikos universiteto Transporto inžinerijos fakulteto profesorius Vidas Žuraulis.

Mokslininkas priduria, kad tokias sistemas galima išmokyti naujų dalykų, nekeičiant fizinių jos elementų, nes pakanka papildyti programinę įrangą. Tai ypač patogu šiandien, nes norint atnaujinti automobilio programinę įrangą nereikia vykti į įgaliotąjį servisą ar fiziškai prijungti kompiuterį.

Pavyzdžiui, „Tesla“, naujausi „Mercedes-Benz“ modeliai ar neseniai į gatves išriedėjęs naujos kartos „Peugeot 308“ visus sisteminius naujinius gali gauti „over the air“ principu, t. y. jie atsiunčiami ir įdiegiami nuotoliniu būdu, o tam tereikia interneto.

Nematomų bangų galia

Kita aktyvi ir vis dažniau automobiliuose diegiama autonominė pastovaus greičio palaikymo sistema naudoja radarus, kurių veikimo principas kitoks nei kamerų.

„Radaras siunčia elektromagnetinius signalus, o atgal grįžta atspindys, pagal kurį nustatomas atstumas iki objekto. Pirmosios tokios sistemos turėjo trūkumų, nes gaudavo tik metalinių paviršių atspindžius, tad galėjo kilti veikimo problemų dėl objektų dinamikos ir panašiai. Šiandien šios technologijos kur kas tobulesnės ir universalesnės. Skiriasi ir radarų veikimo nuotolis. Pavyzdžiui, adaptyviojoje greičio palaikymo sistemoje įrengti tolimesnio nuotolio radarai, veikiantys iki kelių šimtų metrų atstumu. Kito tipo radarai, kurie dažniau rengiami autonominėje stabdymo sistemoje, veikia artimesniu atstumu. Jie sukalibruoti priimti kitokius signalus, dirbti skirtingomis aplinkybėmis“, – apžvelgia V. Žuraulis.

Dėl savo specifinio veikimo ilgą laiką tokie radarai buvo integruojami ne itin estetiškai ir užimdavo dalį variklio aušinimo radiatoriaus grotelių ar panašiai. Dabar radarai paslepiami taip, kad plika akimi jų nepamatysi.

Pavyzdžiui, trečiosios kartos „Peugeot 308“ yra pirmasis gamintojo modelis, turintis atnaujintą prekių ženklo logotipą, tačiau pasikeitė ne tik jo vizuali išraiška, bet ir funkcija – po ženkliuku užmaskuotas radaras. Panašiu keliu suka ir daugiau gamintojų, todėl nėra abejonės, kad ilgainiui tokios technologijos į automobilius bus integruojamos subtiliau.

Kokia nauda vairuotojui?

Kameros ir radarai, pasak V. Žuraulio, vis dažniau veikia išvien, viena kitą papildo ir taip suteikia dar daugiau automobilio valdymo tikslumo. Savaime suprantama, jog visa tai kuriama ir tobulinama dėl vairuotojų bei keleivių saugumo ir komforto.

Štai adaptyvioji pastovaus greičio palaikymo ar nukrypimo nuo važiavimo linijos perspėjimo sistemos padeda sumažinti nuovargį per ilgas keliones ir gelbsti mieste. Autonominės stabdymo sistemos užtikrina saugumą, nes gali perspėti apie pavojų, o kritiniu atveju – savarankiškai visiškai sustabdyti automobilį.

Ir akivaizdu, kad gamintojai skiria daug pastangų tobulindami tokias technologijas. Pavyzdžiui, trečiosios kartos 308 modelyje „Peugeot“ demonstruoja naują sistemą, kuri palengvins vairavimą greitkeliuose. Aktyvavus pastovaus greičio sistemą ir priartėjus prie lėtesnio automobilio, kameros bei radarai įvertins aplinką ir, jei bus saugu, automatiškai atliks lenkimo manevrą. Taigi, technologijų veiksmingumas ir pritaikomumas didėja, bet svarbu nepamiršti kelių esminių dalykų.

„Pirmiausia, vairuotojai turėtų tokiomis sistemomis naudotis. Pažįstu žmonių, kurie, tarkime, išjungia eismo juostų palaikymo sistemą. Kam tada mokėti pinigus už tai, kuo nesinaudoji?

Tačiau šios technologijos tikrai veiksmingos ir gali padėti vairuoti, netgi išvengti avarijų. Ne veltui didelis dėmesys skiriamas jų bandymams. Atliekant testus pagrindiniu tikslu tampa ne pasekmės po avarijos, o kaip apskritai išvengti fizinių susidūrimų. Žinoma, nevalia pamiršti, jog tai kompiuterinės sistemos, jos gali klysti, todėl vairuotojai turi būti budrūs ir nuolat sutelkti dėmesį į vairavimą“, – akcentuoja V. Žuraulis.

Dėl technologinio progreso žingsnelis po žingsnelio artėjama prie visiškai autonominio vairavimo. Bet kol tai nenutiko, dėmesį vertėtų skirti tam, kas išrasta šiuo metu, ir tuo naudotis. Tačiau tuo pat metu svarbu neužmiršti, kad visos kamerų ir radarų pagrindu veikiančios sistemos yra pagalbinės, tad vairuotojai išlieka pagrindiniai automobilių valdytojai.

 

 

  • PRIVALOMOJI TECHNINĖ APŽIŪRA
    • Kas yra techninė apžiūra
    • Aktuali informacija
    • Į ką atkreipti dėmesį
    • Papildomi reikalavimai
    • ADR mokymai
    • Karjera
    • D.U.K.
  • EKSPERTINĖS PASLAUGOS
    • Kas yra ekspertinės paslaugos
    • Techninė ekspertizė
    • Kur atliekamos ekspertinės paslaugos
    • Aktuali informacija
    • Papildomos ekspertinės paslaugos
    • UAB „Transporto studijos“
    • D.U.K
  • SAUGUS AUTOMOBILIS
    • Kodėl verta papildomai pasitikrinti automobilį
    • Kur pasitikrinti automobilio techninę būklę
    • Praktiniai patarimai eismo saugumui
  • DAUGIAU
    • Asociacija
    • Privatumo politika
    • Interneto svetainės privatumo politika
    • Slapukų naudojimo politika
    • Teisės aktai
    • TA statistika
    • Autopasaulis

Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacija „Transeksta”
Senasis Ukmergės kel. 16, Užubalių k., Vilniaus r. LT-14302
Tel. +370 5 2640876, el. p. transeksta@vta.lt

Asociacijos pasitikėjimo telefonas +370 800 77008

© Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacija. Visos teisės saugomos.

Slapukų valdymas

Siekiant užtikrinti geriausią vartotojo patirtį, mes naudojame technologijas, tokias kaip slapukai, norėdami saugoti ir/arba gauti įrenginio informaciją. Sutikimas naudoti šias technologijas leis mums tvarkyti duomenis, tokius kaip naršymo elgesys ar unikalūs identifikatoriai šiame tinklalapyje. Nesutikimas arba sutikimo atšaukimas gali neigiamai paveikti tam tikrus svetainės funkcionalumus. 

Funkciniai Visada aktyvus
Kad svetainę būtų lengviau naudoti, būtinais slapukais aktyvinamos pagrindinės funkcijos, pavyzdžiui, naršymo puslapiuose ir prieigos prie svetainės apsaugotų sričių. Be šių slapukų svetainė neveiks tinkamai.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistiniai
Naudodami statistikos slapukus, kurie renka anoniminę informacija ir teikia jos ataskaitas, svetainės savininkai gali sužinoti, kaip lankytojai sąveikauja su svetaine. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Trečiųjų šalių
Sutikimas reikalingas Youtube turinio rodymui.
Tvarkyti parinktis Tvarkyti paslaugas Tvarkyti {vendor_count} pardavėjus Skaitykite daugiau apie šiuos tikslus
Valdyti
{title} {title} {title}