• Naujausi papildymai
  • Kontaktai
  • Įrašykite paieškos žodį
Transeksta
  • PRIVALOMOJI TECHNINĖ APŽIŪRA
    • Kas yra techninė apžiūra
      • Apie techninę apžiūrą
      • Kaip vyksta techninė apžiūra
      • Pasirengimas techninei apžiūrai
      • Techninei apžiūrai pateikiami dokumentai
      • Periodiškumas
      • Techninės apžiūros kainos
      • Istorinių transporto priemonių techninė apžiūra
      • Techninę apžiūrą reglamentuojantys dokumentai
      • Kaip automobilio valdytojui saugiai elgtis techninės apžiūros metu
    • Kur galima atlikti techninę apžiūrą
    • Aktuali informacija
      • Kaip registruotis į techninę apžiūrą ir sumokėti internetu
      • Ką daryti, jei techninės apžiūros galiojimas yra pasibaigęs arba panaikintas
      • Europos ekonominės erdvės šalyse atliktos privalomosios apžiūros pripažinimas
      • Privalomoji neeilinė techninė apžiūra (po eismo įvykio)
      • Ataskaitos išdavimas / keitimas
      • Dujų balionų eksploatacijos galiojimo laiko pratęsimas
      • Nemokamas priminimas apie apžiūros galiojimo pabaigą
    • Į ką atkreipti dėmesį
      • Dažniausiai pasitaikantys gedimai
      • Defektai eksperto akimis
      • Pirmosios pagalbos rinkiniai
      • Ką daryti susidūrus su galima korupcinio pobūdžio nusikalstama veika
      • TA stotyse – vaizdo kameros ir registratoriai
      • Gal susitarsim?
    • Papildomi reikalavimai
      • Apie papildomus reikalavimus
      • Automobiliai skirti eismui kaire kelio puse
      • Autobusams ir troleibusams
      • Pavojingus krovinius vežančioms transporto priemonėms (ADR)
      • Saugioms transporto priemonėms
      • Automobiliams su dujine įranga
    • ADR mokymai
    • Karjera
    • D.U.K.
  • EKSPERTINĖS PASLAUGOS
    • Kas yra ekspertinės paslaugos
      • Apie techninę ekspertizę
      • Naudingos nuorodos
    • Kur atliekamos ekspertinės paslaugos
    • Techninė ekspertizė
      • Perdirbtos transporto priemonės
      • Sugadintos transporto priemonės
      • Transporto priemonių duomenų nustatymas
      • Transporto priemonės skirtos eismui kaire kelio puse
    • Individualus transporto priemonių patvirtinimas
      • Naudotos transporto priemonės iš ne ES šalių
      • Naujos transporto priemonės
      • Savos gamybos transporto priemonės
      • Galingieji keturračiai
    • Duomenų nustatymas techninės ekspertizės atlikimui
      • Transporto priemonės svėrimas
    • UAB „Transporto studijos“
    • D.U.K
  • SAUGUS AUTOMOBILIS
    • Kodėl verta papildomai pasitikrinti automobilį
      • Ar Jūsų automobilis saugus?
      • Techninės būklės patikra
      • Kaip transporto priemonę internetu užregistruoti į patikrą
    • Kur pasitikrinti automobilio techninę būklę
    • Praktiniai patarimai eismo saugumui
      • Transporto priemonės priežiūra
      • Techninė apžiūra ir saugus eismas
      • Techninė apžiūra ir aplinkosauga
      • Techninė apžiūra ir taupumas
  • DAUGIAU
    • Asociacija
      • Apie mus
      • Privatumo politika
      • Asociacijos naujienos
      • Asociacijos nariai
      • Valdyba
      • Administracija
      • Kontaktai
    • Teisės aktai
      • Reglamentai
      • Direktyvos
      • Konvencijos
      • Kodeksai
      • Įstatymai, nutarimai
      • Įsakymai
    • TA statistika
      • Bendroji statistika
      • Populiarioji statistika
      • Įdomioji statistika
      • Apie apžiūrų statistiką
    • Autopasaulis
      • Autonaujienos
      • Saugumas ir ekologija
      • Technika ir technologijos
      • Įvairenybės
  • Rubrikos

    • Naujausios
    • Autonaujienos
    • Saugumas ir ekologija
    • Technika ir technologijos
    • Įvairenybės

Browse:

  • Home
  • Naujausios
  • Techninės apžiūros įmonių vadovai analizavo ispanišką praktiką

Techninės apžiūros įmonių vadovai analizavo ispanišką praktiką

Nors kertiniai privalomosios transporto priemonių techninės apžiūros reikalavimai visose Senojo žemyno valstybėse beveik vienodi, kai kurios šalys į patikros algoritmą įtraukia papildomų diagnostikos elementų ir informaciją apie automobilio „sveikatą“ renka savaip. Kokiais būdais tai daroma, ko būtų galima pasimokyti iš kolegų kituose Europos kraštuose ir ką įdiegti Lietuvoje? Atsakymų į šūsnį panašių klausimų asociacijos „Transeksta“ narių delegacija ieškojo Ispanijoje, aplankę patikros įrangą gaminančią kompaniją „Ryme“ ir porą valstybės kontroliuojamos techninės apžiūros ITVASA (Inspeccion tecnica vechiculos) Astūrijos autonominiame regione.

Ispanijos ypatumai

Vieną didžiausių Europos automobilių rinkų charakterizuoja šie pagrindiniais statistikos rodikliai:

Ispanijoje eksploatuojama 32,9 mln. transporto priemonių,  ne senesnių nei 25 metai (tikslus vadinamųjų „oldtimerių“ skaičius nėra žinomas, todėl nėra įtraukiamas į statistiką), o dar per 3,1 mln. mašinų figūruoja transporto registre, tačiau neturi galiojančios techninės apžiūros dokumentų, todėl greičiausiai dalyvaujančių eisme tik epizodiškai. Vidutinis transporto parko amžius – 10,7 metai. Didžiausią dalį (maždaug 35 proc.) sudaro 8-14 metų senumo mašinos, 4-7 metų automobiliai užima beveik 20 proc., o naujesni – apie 12 proc. parko. Visai neseniai beveik 80 proc. ispanų rinkose techniką su dyzeliniais varikliais, tačiau šiais metais jų dalis sumažėjo iki 49 proc., užleisdama vietą benzininiams – hibridiniams automobiliams.  Naudojančių alternatyvius – maždaug 4 proc.

20171011_113138

Privalomosios techninės apžiūros periodiškumas individualus kiekvienai technikos klasei. Lengvųjų automobilių formulė – „4+2+2+2+1“. Mažųjų (iki 3,5 tonų) komercinės paskirties ir nedidelių sunkvežimių – „2+2+2+1+1+1+1+0,5“. Didieji vilkikai pirmuosius 10 eksploatavimo metų „sveikatą“ turi tikrintis kasmet, o vėliau kas pusę metų. Autobusams bei greitosios medicininės pagalbos automobiliams tokia prievolė atsiranda po 5 metų. Motociklų patikros formulė – „4+2“, o žemės ūkio techniką patikrinti pradedam tikrinti po 8 metų nuo „darbinės karjeros“ pradžios, vėliau 5 kartus kontrolieriams turi pasirodyti kas 2 metus, o po to – kasmet.

Beje, tam, kad traktorių ir kitos žemės ūkio technikos nereiktų gainioti į techninės apžiūros centrus, naudojama mobili, konteineriuose sumontuota, patikros įranga: nuvykus į atokiau esančius miestelius ji nukeliama nuo sunkvežimio platformos ir tarsi transformeris išskleidžiama. Kilnojamuose patikros postuose tikrinami motoroleriai, kurie dėl maksimalaus greičio (šis parametras tikrinamas apžiūros metu) apribojimų iki pagrindinių TA centrų turėtų keliauti sąlyginai ilgai.

ITV RIBADESELLA-25

Ispanijoje privalomąją techninę apžiūrą leidžiama atlikti ne tik valstybinėms įmonėms, bet ir atitinkamus sertifikatus gavusioms privačioms kompanijoms. Vienas esminių reikalavimų, siekiantiems vykdyti techninę apžiūrą,  kad techninės apžiūros įmonės turi būti akredituotos kaip kontrolės įstaigos pagal tarptautinį standartą LST EN ISO/IEC 17020 „Atitikties įvertinimas. Reikalavimai, keliami įvairių tipų kontrolės įstaigų veiklai (ISO/IEC 17020)“. Esminis reikalavimas – investuoti į patikros įrangą ir neturėti jokių sąsajų su bet kokia kita transporto aptarnavimo veikla, remontu ar detalių prekyba, kad nekiltų interesų konflikto. Kad to greičiausiai ne visuomet pavyksta išvengti liudija papildoma informacija – ITVASA kontrolieriai vidutiniškai „išbrokuoja“ apie 35 proc. tikrinamos technikos, o tame pačiame regione privačiuose apžiūros centruose maždaug 18 proc.

Techninės apžiūros kaina M1 klasės automobiliui – 39,55 euro, N1 – 47,55 euro, o N3 – 62,10 euro.

Laiko taupymo receptai

Apie Ispanijos privalomosios techninės apžiūros specifiką pasakojęs vienas ITVASA vadovų, Celestino Perez Rodriguez akcentavo, kad jų šalyje itin daug dėmesio skiria patikros algoritmo optimizavimui. Pastebėję, kad skirtingų klasių ir degalų rūšių mašinos atskiruose patikros etapuose užtrunka ne vienodai ilgai, o kai kuriuos diagnostikos „filtrus“ visi įveikia greitai, jie nusprendė panaikinti „butelio kakliuko“ efektą. Todėl dabar beveik visose TA centruose įvažiavimų ir išvažiavimų iš patikros linijos skaičius skiriasi.

ITV SIERO-25

Ypač greitai patikrinami automobilių stabdžiai. ITVASA pasirinktas vietinės kompanijos „Ryme“ stabdžių stendas leidžia vienu metu tikrinti abiejų ašių stabdžių efektyvumą: įvedus mašinos identifikacinius duomenis į informacinę apžiūros sistemą ir paskyrus konkrečią patikros liniją, „Ryme“ standžių stendas automatiškai perslenka vieną segmentą iki to automobilio bazės ilgio.

Tokiu būdu visas patikros procedūra sutrumpėja maždaug minute. Čia pat tikrinamas ir visų į apžiūrą atvykstančių mašinų amortizatorių efektyvumas.

IMG_4550

Dar vienas įdomus sprendimas – važiuoklės geometrijos patikra naudojant paslankią plokštę. Automobilis rieda laisva eiga vienu ratu kirsdamas slankią plokštę, prie kurios prijungti davikliai fiksuoja „tempimą“ į šonus. Jei menamas nuokrypis nuo idealiai tiesios judėjimo trajektorijos didesnis nei 10 metrų per 1 kilometrą – pakaba sulaukia papildomo dėmesio.

Architektūrinis šedevras

Įspūdingiausias ispanų sprendimas ir didžiausias kokybinis šuolis gerinant techninę apžiūrą – naujos TA stoties netoli Gijon miesto statybos. Skraidančią lėkštę primenantis statinys suprojektuotas itin kruopščiai išanalizavus visus patikros procesus, nacionaliniuose teisės aktuose nustatytus reikalavimus ir įvertinus kontrolierių poreikius. Kaip tik todėl pasirinkta apvali pastato forma (su stačiakampiu priestatu, skirtu dviem sunkvežimių patikros linijoms) su 4 įvažiavimais ir 8 išvažiavimais.

ITV SIERO-30

Modernu ir inovatyvu čia absoliučiai viskas, pradedant klientų laukiamuoju su minkštasuoliais, kavos aparatu, televizorium etc. ir baigiant stabdžių stendų valymo mechanizmu. Pastaroji procedūra atliekama nusileidus į požeminę darbuotojų automobiliams skirtą stovėjimo aikštelę, kurios lubose įrengti specialūs liukai: juos atidarius visos šiukšlės surenkamos nestabdant linijos darbo.

„Transekstos“ delegaciją sužavėjo išmanusis šios stoties stogo kupolas. Priklausomai nuo lauko temperatūros jis arba vėdina patalpas ir riboja tiesioginių saulės spindulių patekimą, arba stengiasi sutaupyti šilumą ir įsileidžia daugiau šviesos. Transporto priemonių dugno ir važiuoklės apžiūrai skirtų duobių grindys veikia kaip liftas: priklausomai nuo kontrolieriaus ūgio ir automobilio prošvaisos galima pasikelti aukštyn ar nusileisti žemyn.

Naujosios ITVASA stoties sienos padengtos garsą slopinančiomis plokštėmis, o grindys išklotos plastiko moduliais, sutvirtintais „puzle“ tipo jungtimis. Prireikus juos galima itin greitai ir paprastai pakeisti, tokiomis grindimis malonu vaikščioti, jas lengva valyti.

ITV SIERO-40

Ispanai pasirūpino ir itin greitai atsidarančiais-užsidarančiais patikros linijų vartais, leidžiančiais taupyti šilumą ar apsisaugoti nuo lauke tvyrančio karščio. ITVASA darbuotojai patys sukonstravo originalius išmetamųjų dujų surinkimo modulius, kuriuos galima akimirksniu pritaikyti bet kokios konfigūracijos išmetimo vamzdžius turintiems automobiliams.

Idėjos Lietuvai

Kokių dalykų galima pasimokyti iš kolegų Ispanijoje? Ekspertizių įmonės „Transporto studijos“ direktoriaus pavaduotojas Ramūnas Vėlavičius sako, kad nors patys privalomosios techninės apžiūros reikalavimai ir patikros procedūros yra beveik identiškos taikomoms Lietuvoje, visgi racionalus automobilių srautų valdymas ir technologinių įrenginių panaudojimas daro įspūdį.

„Žinoma, Lietuvoje daugeliu atvejų nėra tokios didelės TAC apkrovos ir čia patikros linijose kamščiai nesusidaro, todėl tokių „kosminių laivų“ mums statyti kol kas nevertėtų. Tačiau atskiri inžineriniai sprendimai neabejotinai nusipelno geriausių įvertinimų. Tarkim dyzelinių automobilių dūmingumas matuojamas ne lauke, bet greitai judančiais pakeliamais vartais nuo apžiūrų salės atskirtame bokse su efektyvia išmetamųjų dujų surinkimo sistema – taip patogiau tiek mašinos savininkui, tiek kontrolieriui“, – pastebėjo R. Vėlavičius.

IMG_4384

Bendrovės „Tuvlita“ technikos direktorius Tomas Balčius savo ruožtu teigė norįs išbandyti universaliuosius „Ryme“ stabdžių stendus.

„Patys kolegos ispanai pripažino, jog vokiška patikros įranga „Maha“ (tokia naudojama daugelyje Lietuvos TA centrų) yra tarsi „Ferrari“, o „Ryme“ lygino su „Renault“. Tačiau faktas, kad ir vienai ir kitai reikia priežiūros, o tinkamai tą darant be problemų „važiuoti“ galima ir su gerokai pigesne technika. Žinoma, ispanams dirbti su savų gamintojų įranga yra paprasčiau dėl galimybių greitai kalibruoti ar pristatyti kokius nors susidėvėjusius mazgus. Lietuvoje „Ryme“ kol kas neturi atstovų, todėl sprendimas pradėti su šia kompanija bendradarbiauti būtų kiek rizikingas“, – svarsto T. Balčius.

  • PRIVALOMOJI TECHNINĖ APŽIŪRA
    • Kas yra techninė apžiūra
    • Aktuali informacija
    • Į ką atkreipti dėmesį
    • Papildomi reikalavimai
    • ADR mokymai
    • Karjera
    • D.U.K.
  • EKSPERTINĖS PASLAUGOS
    • Kas yra ekspertinės paslaugos
    • Techninė ekspertizė
    • Kur atliekamos ekspertinės paslaugos
    • Aktuali informacija
    • Papildomos ekspertinės paslaugos
    • UAB „Transporto studijos“
    • D.U.K
  • SAUGUS AUTOMOBILIS
    • Kodėl verta papildomai pasitikrinti automobilį
    • Kur pasitikrinti automobilio techninę būklę
    • Praktiniai patarimai eismo saugumui
  • DAUGIAU
    • Asociacija
    • Privatumo politika
    • Interneto svetainės privatumo politika
    • Slapukų naudojimo politika
    • Teisės aktai
    • TA statistika
    • Autopasaulis

Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacija „Transeksta”
Senasis Ukmergės kel. 16, Užubalių k., Vilniaus r. LT-14302
Tel. +370 5 2640876, el. p. transeksta@vta.lt

Asociacijos pasitikėjimo telefonas +370 800 77008

© Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacija. Visos teisės saugomos.

Slapukų valdymas

Siekiant užtikrinti geriausią vartotojo patirtį, mes naudojame technologijas, tokias kaip slapukai, norėdami saugoti ir/arba gauti įrenginio informaciją. Sutikimas naudoti šias technologijas leis mums tvarkyti duomenis, tokius kaip naršymo elgesys ar unikalūs identifikatoriai šiame tinklalapyje. Nesutikimas arba sutikimo atšaukimas gali neigiamai paveikti tam tikrus svetainės funkcionalumus. 

Funkciniai Visada aktyvus
Kad svetainę būtų lengviau naudoti, būtinais slapukais aktyvinamos pagrindinės funkcijos, pavyzdžiui, naršymo puslapiuose ir prieigos prie svetainės apsaugotų sričių. Be šių slapukų svetainė neveiks tinkamai.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistiniai
Naudodami statistikos slapukus, kurie renka anoniminę informacija ir teikia jos ataskaitas, svetainės savininkai gali sužinoti, kaip lankytojai sąveikauja su svetaine. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Trečiųjų šalių
Sutikimas reikalingas Youtube turinio rodymui.
Tvarkyti parinktis Tvarkyti paslaugas Tvarkyti {vendor_count} pardavėjus Skaitykite daugiau apie šiuos tikslus
Valdyti
{title} {title} {title}